De woensdagse links van de B-Word – spelletjes, spelen en kinderen

Vorige week sloegen we het net ingezette B-Word linkritueel even over maar deze week zijn we er weer.

Rode draad : spelletjes, spelen en kinderen.

Vorige week kwam immers het langverwachte Grand Theft Auto IV uit. Alhoewel ik het laatste anderhalve jaar nog amper een console heb aangeraakt, zorgt een nieuwe game in de GTA-franchise voor zoveel buzz op verschillende niveaus dat je het moeilijk negeren kan.

Interessante insteek in heel de buzz rond GTA4 vond ik vooral hoe de combinatie van rechtstreekse (van het PR-agentschap) en ongeplande buzz (moraalridders, media, andere organisaties die hun karretje vasthaken) een intensiteit en opmerkelijkheid genereerden die je nog maar zelden ziet.

Zo was het smullen geblazen van de volgende "ongeplande" buzz-units. Usual suspect Ivo Belet die in Peeters & Pichal lekker cultuurpessimistisch mocht komen doen, gelukkig had hij ook een goed woord over deze campagne van op ’t werk. In Londen was er een steekpartij bij een middernachtopening alhoewel het al snel duidelijk werd dat de media iets te kort door de bocht waren gegaan. Ook geen toeval was dat dan net vorige week deze studie werd gepublieerdover de verrassende waarheid achter "geweldadige videogames". En als klap op de vuurpijl kwam vorige week ook nog ns deze clip van Justice uit die feilloos inspeelt op de GTA4 hype. Het knappe is dat het op zo’n edgy manier gebeurt dat je Justice moeilijk van bandwagon-jumping kan beschuldigen.

Terug naar het communicatie-vak, vond ik deze presentatie van het bureautje Shuffle Play. Inspirerend om zien hoe je ’n functionele interactie "speels" kan maken. Interessant voor webdesigners maar even goed voor strategen die een extra dimensie willen toevoegen aan de communicatieflow van een merk.

En om binnen spelletjes en spelen op een leuke noot te eindigen, deze youngme-nowme vond ik één van de meer originele memes die ik onlangs tegenkwam op het net.

Tot volgende week!

Plaats een reactie